Faces.se (nedan kallat säljaren) är e-handelsshop med hudvårdsprodukter för konsumentbruk. Vi erbjuder ett specialiserat sortiment av Avancerad professionell hudvård med inriktning för optimal hudhälsa med produkter som bevarar hudens kvalitet och motverkar hudens åldrande process. I sortimentet finns även produkter för att skapa en mer besvärsfri vardag vid hudbesvär som Acne, Rosacea, Reaktiv/Känslig hud, Pigmentering/Ljusåldrad hud och Åldrad hud etc. Bland vår personal finns Aukt. eller Diplomerade Hudterapeuter som med gedigen kunskap rekommenderar bästa hudvården för just Din hud.
1.ALLMÄNT
Dessa köpevillkor gäller när Du som konsument gör en beställning från säljaren och binds till dessa villkor samt vår integritetspolicy. Dessa köpevillkor kan komma att ändras och det är därför Ditt ansvar att läsa igenom villkoren vid varje enskilt köp. Klicka här för att se vår integritetspolicy
2. INGÅENDE AV AVTAL
För att handla på FACES.SE ska Du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om Du är under 18 år måste Du ha målsmans tillstånd att beställa från oss. Avtal uppstår när Du får en orderbekräftelse av oss. Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad.
3. LEVERANSER OCH BESTÄLLNING
Alla beställningar som överstiger 500:- levereras fraktfritt. Understigande 500:- debiteras fraktkostnad på 49:-. Vid ev returer står du själv för returfrakt. Leveranser sker med alternativ enligt nedan.
Schenker paket – Avlämning vid dörr, i brevlåda eller till ombud
Mindre paket delas ut direkt i din brevlåda, medan större paket lämnas vid din dörr. Väljer Du hemleverans och inte är hemma när paketet levereras är Du ansvarig för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr eller i brevlådan. Du får en avisering via Postnords app när Ditt paket har blivit levererat. Paket över 2 kg kommer att skickas till ett ombud i närheten av dig, baserat på ditt postnummer.
Budbee – leverans till förvaringsbox
Ditt paket levereras till en förvaringsbox, Du kan välja vilken förvaringsbox Du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett SMS med öppningskod skickas när Ditt paket ligger i Budbee-skåpet. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information om leveranssättet hittar Du på www.budbee.com.
Instabox - leverans till förvaringsbox
Ditt paket levereras till en förvaringsbox, Du kan välja vilken förvaringsbox Du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett SMS med öppningskod skickas när Ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Mer information om leveranssättet hittar du på: www.instabox.se
3.1 VAROR SOM ÄR SLUT I LAGER
Om någon vara som Du har beställt inte finns i lager när Din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som Du beställt och som finns i lager att levereras till dig. De produkter som är slut behöver beställas om på nytt.
3.2 AVISERING
Avtal om köp uppstår när Du får orderbekräftelse på Dina beställda varor. När Din beställning skickas från säljarens lager får Du en leveransbekräftelse på mail. Beroende på leveranssätt får Du även möjlighet att spåra leverans via tranportleverantörens form av spårningslänk.
3.3 EJ UTHÄMTADE PAKET
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser, därefter skickas det tillbaka till säljarens lager. Har Du betalat Din order men ej hämtat ut den, krediteras automatiskt summan på produkterna förutom den administrationsavgift på 200:- som tillkommer för ej uthämtad leverans.
3.4 ORDER- OCH LEVERANSBEKRÄFTELSER/KVITTO
Efter slutförd beställning så får Du en orderbekräftelse med e-post. Om Du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att Din e-postadress stämmer och meddela säljarens support på support@faces.se för ny bekräftelse.
4. FORCE MAJEURE
Säljaren är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna. Du som kund har inte heller rätt till ersättning för den skada som Du som kund lider genom dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför säljarens kontroll och som säljaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, kunnat undvika eller övervinna vid köpet.
5. ÅNGERRÄTT
Som köpare har Du alltid 14*) dagars ångerrätt på Din beställning från säljarens e-handelsshop. Tidsfristen löper ut 14 dagar från det datum Du eller Ditt ombud får produkten i fysisk besittning. Varan måste återlämnas oanvänd/oskadat skick samt i obruten originalförpackning. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter med brutet emballage eller annan ev bruten plombering.
*För julhandeln innevarande år gäller förlängd ångerrätt till 23 januari påföljande år, för köp genomförda 1-23 december.
5.1 NYTTJANDE AV ÅNGERRÄTTEN
Innan Du skickar tillbaka varan till säljarens e-handelslager ska Du kontakta säljarens Kundservice via e-post på support@faces.se för att erhålla den ångerblankett som ska medfölja returen av köpet. Returer utan medföljande ångerblankett godtas inte. Returer skall vara säljaren tillhanda inom 14 dagar räknat från det datum Du via e-post fått ångerblankett tillsänd via säljarens kundservice. Returen bekostas utav Dig som köpare.
Säljaren förbehålls rätt att avvakta med återbetalning till dess att ångrad vara har kommit säljarens e-handelslager tillhanda. Återbetalning sker senast 14*) dagar efter ångrad vara kommit i retur. Säljaren ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka till säljaren från kund, det är ditt ansvar som köpare att förpacka varan för att godtas i godtagbart oskadat skick.
Notera att återbetalning alltid sker med samma betalningsform som det ursprungliga köpet. Om det ursprungliga köpet har gjorts med ett bankkort, kan återbetalning endast ske mot samma bankkort. Detta har ingen inverkan på dina rättigheter enligt lag.
*) Notera att under semesterperioden gäller förlängd återbetalningstid till 30 dagar.
6. REKLAMATION
Säljaren garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har Du 2 månaders reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag Du mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta säljarens Kundservice via epost på support@faces.se för att erhålla den reklamationsblankett som ska medfölja returen av köpet. Vid reklamation ersätts varan med motsvarande vara. Vid godkänd reklamation bekostar säljaren för returkostnaden.
6.1 GÅVOR OCH VARUPROVER VID KÖP
Avser retur där det erhållits gåva på köpet ska även dessa gåvor returneras komplett. Ej returnerade gåvor debiteras.
6.2 ALLERGISK REAKTION
Det är köparens ansvar att alltid noga läsa bruksanvisning för korrekt handhavande av produkten innan produkten tas i bruk. Har du fått en allergisk reaktion av någon produkt du köpt hos säljaren rekommenderar vi att du kontakta vår Kundservice för kännedom. Vi registrerar aldrig uppgifter om din hälsa eller lämnar rekommendationer om din hälsa eller allergiska reaktioner. Allergisk reaktion oavsett anledning är dock ingen godkänd reklamation med rätt till retur och/eller ersättning. Säljaren bär inget ansvar för eventuella reaktioner som uppstår pga fel handhavande av produkten.
6.3 GARANTI PÅ PRODUKTER
Säljarens produktgaranti gäller oöppnad förpackning inom sista förbrukningsdatum eller 6 månader från öppnad förpackning.
7. BETALNING OCH PRISER
7.1 SÄKER BETALNING
Att handla på FACES.SE är säkert och enkelt. Det finns flera betalningsalternativ via Klarna som trygg och säker e-handel.Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.
7.2 KORTBETALNING
När Du väljer detta betalningsalternativ (Visa/Mastercard) reserveras beloppet på Ditt kontokort vid Din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till Dig. Säljarens betalningsleverantörer säkerställer de senaste systemen för säkrare betalningar. Detta innebär ibland att Du måste aktivera sådana via Din bank. Om Ditt kortköp nekas på grund av detta, använd fakturabetalning eller kontakta Din bank för aktivering av säkrare kortköp på nätet.
7.3 Klarna - BETALNING VIA SWISH
Du som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från Ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på Din mobila enhet och godkänn betalningen via Ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till Ditt bankkonto alternativt till Ditt bank- eller kreditkort eller kontant.
7.4 Klarna - FAKTURA
Fakturan skickas via mail från Klarna. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. För Klarnas villkor om faktura som betalningsalternativ, klicka här.
Delbetalning (Klarna konto)
Om Du väljer delbetalning som betalningsalternativ, väljer Du själv varje månad hur mycket Du vill betala. Delbetalning hanteras av säljarns samarbetspartner, Klarna AB. För Klarnas villkor om delbetalning som betalningsalternativ, klicka här.
7.5 PRISER
Alla priser anges i svenska kronor och inkluderar moms. Aktuella priser redovisas på hemsidan i närhet till aktuell vara. Säljaren förbehålls rätten till prisjusteringar utan förhands-information. Skulle det angivna priset uppenbarligen vara felaktigt är säljaren inte skyldiga att erbjuda det lägre felaktiga priset.
8. PRODUKTINFORMATION OCH BILDER
Säljaren strävar efter att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Är Du allergisk eller överkänslig mot något ämne rekommenderar vi dock att du alltid före användning läser igenom bifogad produktinformation och innehållsförteckning på förpackningen när Du får Din leverans.
Notera att förpackningarnas utseende kan variera. Levererad vara kan skilja i förpackning mot avbildad vara och i vissa fall kan även storleken variera. Vid variation av storlek är det alltid den skriftliga informationen angående volym som gäller. Färgavvikleser kan även variera beroende på din bildskärm samt dina individuella skärminställningar. Är Du osäker på någon produkt vänligen kontakta Kundservice.
Allt innehåll på säljarens e-handelsplattform ägs av säljaren eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från säljaren.
8.1 BÄST-FÖRE-DATUM
De flesta av säljarens produkter omfattas av en symbol som ser ut som en burk med öppnat lock. Intill symbolen syns antingen siffran 6, 12 eller 24, vilket motsvarar det antal månader produkten är hållbar från det att den öppnats. Vissa produkter har även alternativ datum markering. Notera att hållbarhetstiden påverkas av hur Du förvarar och använder produkten. Använd aldrig fingrar utan en spatel när Du tar krämer ur burk för att undvika spridning av bakterier och virus som påverkar produktens hållbarhet negativt. Undvik helt att förvara produkter för varmt eller i direkt solljus, även det förkortar och påverkar produktens hållbarhet negativt.
9. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Vid eventuell tvist följer säljaren råd från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Säljarens villkor gäller i enlighet med svensk lag och tvist avgörs av allmän domstol.
10. ÄNDRINGAR AV KÖPEVILLKOR
Säljaren förbehåller sig rätten att närhelst vidta uppdatering och förändringar av köpevillkor.
Länkar på vår webbplats
Säljaren har inte någon kontroll över innehåll eller material som hänvisas till via länkar till andra webbplatser till tredje part. Säljarens har därför inte någon kontroll över varken dess innehåll eller material på dessa webbplatser och ska därför inte anses vara ansvariga för eventuella skador eller förluster som ev hänvisning kan orsaka.
Köpevillkor fastställdes av säljaren 1 december 2023.